maandag 30 juli 2007

Klaas van Dijk. Jarig.

Vandaag, 30 juli, is Klaas van Dijk (1948) jarig. Klaas, de zoon van Klaas van Dijk Sr. die de tram (’t boemeltje) in Noord bestuurde, is geboren en getogen in Amsterdam-Noord. Op zijn 27e trouwde hij in het stadshuis aan de Nieuwendammerdijk en een paar jaar later werd hij vader van Klaas van Dijk jr. in zijn huis aan het Blauwe Zand.

Op maandag 23 juli ontmoetten Maarten en ik Klaas en zijn kameraad Andries in hun stamcafé Het Boemeltje. “Ik kom hier al meer dan dertig jaar,” vertelde Klaas, “vroeger was dit een koffiehuis, met warme dranken en broodjes. Tegenwoordig maken ze meer omzet met bier.”

Na zijn werk kwam Klaas graag in ’t Boemeltje een biertje drinken. Hij was terreinbaas bij een bedrijf in Amsterdam-Noord dat gasflessen distribueerde. Het was zwaar werk: hij moest gasflessen tillen, buiten in de brandende zon of de stromende regen.
Maar het zwaarste vond Klaas de verantwoordelijkheid wegen, die op zijn schouders rustte. Klaas moest zorgen dat elke ochtend de vrachtwagens met gasflessen de weg op konden, wat er ook gebeurde. “Maar er was altijd wat: er was altijd iemand ziek, op vakantie of bij zijn vrouw die moest bevallen; de een moest poepen, de ander piesen. En ik moest het altijd maar zien op te lossen. Soms verdiende ik meer met mijn overuren dan met mijn gewone diensten.”

Werken doet Klaas sinds een paar maanden niet meer. “Ik ben 100% arbeidsongeschikt verklaard. Ik had een burn-out, door de stress op m’n werk en m’n echtscheiding, maar fysiek kan ik ook niets meer. Ik ben af: mijn rug, mijn handen, helemaal kapot.”

Financieel komt Klaas er goed vanaf en daar maakt hij geen geheim van. Trots vertelde hij ons dat hem naast zijn uitkering ook nog een goed pensioen wacht. Bovendien heeft hij nog steeds zijn eigen huis. “Het mooiste huis van ‘t Blauwe Zand. Je zou eens moeten zien hoe mooi ik het van binnen ingericht heb. Echt, ik overdrijf niet. Het heeft me dan ook een flinke duit gekost om het te verbouwen.”

Nu is Klaas bezig om zijn leven weer op de rail te zetten. Daarbij heeft hij een grote steun aan zijn nieuwe vriendin en zijn kameraden uit ‘t Boemeltje. Vorig jaar hebben zijn kameraden hem op zijn verjaardag verrast met een striptease (een dame in politie-uniform) in zijn stamcafé. Wie weet wat ze dit jaar voor hem in petto hebben...

Foto: (c) Maarten van Schaik 2007

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.