donderdag 28 juni 2007

Lood2: Een oud huis vol verhalen

Locatie4: Lood2
Personen: Regisseuse Femke, Siem Tichelaar (Juda) en Robert van Breukelen (Evert)
Door: Marijn


Robèrt: “Maar welkom! Dit is dus het pand waar het om gaat.”

Woensdag 20 juni. Het is prachtig weer. Bij het pondje op het IJplein liggen mensen te zonnen op de bankjes en de terrasje bij de bakker aan de Nieuwendammerdijk en van het café aan de sluis zitten bomvol.

Iedereen zit in het zonnetje, behalve Femke. Samen met twee acteurs, Juda en Evert, is ze aan het repeteren in een oude donkere schipperwoning aan de Nieuwendammerdijk.

Via een wenteltrap kom ik de repetitieruimte binnen. Het is een grote ruimte met veel houtwerk, opgedeeld door een meterslang gordijn. Ik zie niemand, maar vanachter het gordijn hoor ik stemmen komen: twee mannenstemmen en één vrouwenstem.

Hebben ze me binnen horen komen? Volgens mij niet. Stilletjes ga ik voor het gordijn staan en luister naar de dialoog tussen de twee mannen over het huis: over de oude bewoners en de nieuwe, het verleden en de toekomst van het gebouw. Het is heel spannend om te horen wat er zich allemaal in het huis heeft afgespeeld en wat er straks mee gaat gebeuren.

De acteurs herhalen steeds dezelfde scène, net zolang totdat de zinnen lekker lopen. Hun teksten worden steeds levendiger en grappiger. Ik doe mijn best om niet hardop te lachen. Af en toe klinkt de stem van de regisseuse, om commentaar of aanwijzingen te geven: “Kun je die laatste zin nog een keer overdoen? Probeer het eens met een lachje aan het eind.”

Ik blijf een paar uur stiekem staan luisteren. De acteurs praten steeds vlotter en Femke hoeft steeds minder te zeggen. Opeens is het helemaal stil. Ik schrik op. “Zo even een pauze. Iemand wat te drinken?” vraagt Evert. Ik hoor zijn voetstappen richting het gordijn komen. Ik veer op, ren de trap af, naar buiten. Gelukkig ben ik niet betrapt, maar helaas weet ik nu niet hoe het stuk afloopt.

Foto's (c)Marijn Dulfer 2007

Geen opmerkingen: